Hej! Börja tjäna pengar på din hemsida/blogg redan idag genom att registrera dig hos Adtraction

Se över dina sajter inför Black Friday

Vad många inte tänker på när de väl har kommit igång med sina affiliatesajter är hostingen och dess gränser. Inför julhandeln och den ökade trafiken som den innebär bör både affiliates och e-handlare se över sin hur deras sajter klarar av större spikar i trafiken som, om allt går som det ska, bör komma i början av december och i samband med större shoppingdagar så som Black Friday och starten av mellandagsrean.

Detta är något som man tänker att de flesta större aktörer inte slarvar med, men faktum är att ett flertal stora butiker faktiskt har både kraschat och upplevt såpass stora störningar att det i princip har varit omöjligt att handla. Black Fridays stora intåg i Sverige som påbörjades 2013 och bara växer och växer år för år är ett bra exempel på det. Varje år sen dess har vi sett exempel på e-handlare av alla storlekar som har haft enorma problem med sina sajter, och med detta fått ta emot onödig kritik och klagomål som hade kunnat undvikas med effektivare kod, redundans och kraftfullare servrar.

Kanske är inte just julhandeln din största trafikkälla som publisher, men oavsett vilket som är din bästa tidpunkt på året så bör alla då och då se över hur trafikspikar påverkar åtkomst och användarvänlighet på sajtportföljen. Ett bra datum att ha koll på i närtid är den 25 november då årets Black Friday-rea drar igång med full kraft. Innan dess är det kanske läge att göra ett stresstest på din butik/sajt?

Om Daniel Stensiö

Daniel Stensiö har skrivit 76 inlägg på Affilination.

33 år gammal webbutvecklare, affiliatemarknadsförare och ständigt uppkopplad Internetjunkie.

0 comments… add one

Leave a Comment